هابرماس
 
آوای قلم 2
معرفی چندکتاب،مقاله ها واشعارشاعران ایران و جهان/موسیقیدانان/مطالب فلسفی وعلوم تربیتی
 
 

دغدغه علایق رهایی بخش از دیدگاه «هابرماس» دگرگونی است
مهر: هابرماس انحصارطلبی معرفتی را نفی می‌کند و با بر شمردن علایق رهایی بخش به عنوان قسمی از شناخت، دغدغه آن را ایجاد دگرگونی و در نهایت "رهایی" می‌داند.
یورگن هابرماس نظریه شناخت خود را در کتاب "دانش و علایق انسانی" به شکل منقح‌تری ارائه داده است.
او در این کتاب اشاره می‌کند که در گذشته دانش و علم، معرفت شناسی و فلسفه علم، یکسان تلقی نمی‌شدند و عقل به مجموعه‌ای از اصول روش شناختی تقلیل داده نمی‌شد. اواسط قرن نوزدهم، یعنی پس از نقد هگل از کانت بود که علم به جای معرفت شناسی نشست و علم‌گرایی به معنای تلقی علم به عنوان یگانه شکل دانش و معرفت ظهور کرد.
اثبات گرایی روش علمی را از بستر تاریخی جدا کرد
بدین ترتیب اثبات‌گرایی "کنت" به صحنه آمد. اثبات‌گرایی روش علمی را از زمینه تاریخی آن منتزع کرد.
ظهور اثبات‌گرایی به معنای پایان معرفت‌شناسی و جایگزینی فلسفه علم به جای آن بود. اثبات گرایی با خصلتی علم‌پرستانه به روش‌شناسی علمی تقلیل یافت و منطق و ریاضیات به علوم صوری مستقل و خودکفایی تبدیل شدند.(1)
هابرماس به عنوان یک نظریه پرداز انتقادی طرح خود در مورد همبستگی دانش و علایق انسان را ارائه می‌دهد.
به نظر هابرماس علم نوین تنها یکی از اشکال شناخت است که از توجه به علایق فنی که مربوط به نظارت است ناشی می‌گردد. او بر آن است که در کل، سه دسته علایق شناختی وجود دارد که به سه نوع شناخت متفاوت منتهی می‌گردد.
علایق فنی درصدد نظارت هستند
نوع اول، علایق فنی است. این نوع علایق به علوم تحلیلی- تجربی یا اثبات‌گرایانه شکل می‌دهد و دغدغه اصلی آن نظارت است.
دومین نوع علایق از دید هابرماس، علایق عملی یا تفاهمی و ارتباطی است که به دانش تأویلی یا هرمنوتیک منتهی می‌شود و دغدغه اصلی آن فهم است.
سومین قسم از علایق از دیدگاه هابرماس، علایق رهایی بخش است. این نوع از علایق بنیان شناخت انتقادی است و دغدغه آن ایجاد دگرگونی و نهایتاً نیل به رهایی است. (2)
هابرماس شناخت فنی را رد نمی‌کند ولی با انحصارطلبی آن مخالف است
باید توجه داشت که هابرماس نوع اول شناخت را رد نمی‌کند. آنچه او با آن مخالف است انحصارگرایی معرفتی است. در واقع هابرماس با تمایلات انحصارطلبانه علایق فنی در شکل دادن به کل شناخت انسانی مخالف است.
به عبارت دیگر، بسته به اهداف خاص، هر یک از این شناختها معتبرند و نباید یکی(مثلاً علم نوین) بقیه را نامشروع، نادرست و بی اعتبار بداند.
خلاصه آنکه، علایق و دیدگاه‌های استعلایی انسان به پیدایش سه نوع دانش می‌انجامد: اطلاعات که قدرت نظارت فنی را افزایش می‌دهد؛ تأویل که جهت‌گیری عملی در درون سنتهای مشترک را میسر می‌سازد؛ و واکاوی یا ژرفکاری که انسان را از قید قدرتهای جا افتاده می‌رهاند. شرایط اعتبار و عینیت هر دانشی را علایق شناختی آن دانش تعیین می‌کند. این علایق از طریق سه واسطه اجتماعی نمودار می‌شوند: کار، زبان و قدرت.
پی نویس:
1 - وحید بزرگی، دیدگاه‌های جدید در روابط بین‌الملل، تهران: نشر نی، 1382، صص203-200
2 - حمیرا مشیرزاده، تحول در نظریه‌های روابط بین‌الملل، تهران: انتشارات سمت، 1385، ص 219
 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






ارسال شده در تاریخ : جمعه 7 مهر 1391برچسب:هابرماس,, :: 11:40 :: توسط : آوا رضایی

درباره وبلاگ
قسم به قلم و آنچه تا ابد بر لوح محفوظ عالم خواهد نگاشت
آخرین مطالب
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان آوای قلم و آدرس avayeghalam2.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.

a






ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 736
بازدید دیروز : 341
بازدید هفته : 1139
بازدید ماه : 1077
بازدید کل : 188530
تعداد مطالب : 845
تعداد نظرات : 36
تعداد آنلاین : 1


Translate code -->

<-BlogTitle->

<-BlogTitle->
<-BlogDescription->
نويسندگان
آخرين مطالب
<-PostContent->
موضوعات مرتبط: <-CategoryName->

برچسب‌ها: <-TagName->

ادامه مطلب
[ <-PostDate-> ] [ <-PostTime-> ] [ <-PostAuthor-> ]
درباره وبلاگ

قسم به قلم و آنچه تا ابد بر لوح محفوظ عالم خواهد نگاشت
موضوعات وب
برچسب‌ها وب
آرشيو مطالب
امکانات وب
<-BlogCustomHtml->
<-BlogTitle->

<-BlogTitle->
<-BlogDescription->
نويسندگان
آخرين مطالب
<-PostContent->
موضوعات مرتبط: <-CategoryName->

برچسب‌ها: <-TagName->

ادامه مطلب
[ <-PostDate-> ] [ <-PostTime-> ] [ <-PostAuthor-> ]
درباره وبلاگ

قسم به قلم و آنچه تا ابد بر لوح محفوظ عالم خواهد نگاشت
موضوعات وب
برچسب‌ها وب
آرشيو مطالب
امکانات وب
<-BlogCustomHtml->

آمار وبلاگ:

بازدید امروز : 736
بازدید دیروز : 341
بازدید هفته : 1139
بازدید ماه : 1077
بازدید کل : 188530
تعداد مطالب : 845
تعداد نظرات : 36
تعداد آنلاین : 1